Thursday 16 May 2013

arwah ayah



ASSALAMUALAIKUM WBT….


Pada tanggal 24.4.2013, hari rabu… merupakan hari yang sangat menguji diri aku, ujian demi ujian, aku dikejutkan dengan berita yang aku tak boleh terima kenyataan pada awalnya. Hari aku first paper  final for the last year and last semester untuk mendapatkan segulung diploma,. Sangat cepat masa berlalu, macam tak percaya yang ayah aku dah meninggalkan aku dan family, ALLAH lebih sayangkan arwah. Aku rasa macam entah???? In my mind just think (why??? Why??? Why??? And thousand why???? ) 


you all would not understand!! time aku semangat nak final?,,, kenapa time first paper?, kenapa tak tunggu aku balik minggu hadapan habis final?, kenapa ayah tak sempat tengok aku Berjaya?  even aku dapat segulung diploma pun ayah aku tak sempat tengok,, kenapa aku kena belajar jauh-jauh??? Kalau wajah ayah aku saat-saat terakhir pun aku tak sempat tengok, cium,,, kenapa aku tak sempat nak bagi ayah aku rasa duit aku sendiri.. kenapa raya tahun ni aku beraya tanpa ayah, ?? kenapa semua ni terjadi kat aku?? Ayah tak sempat jadi wali aku, memang aku tak percaya,,,, 


Maa, kawan-kawan, saudara, family ajmal bagi support… ALHAMDULILLAH… aku boleh terima.. ALLAH lebih sayangkan ayah… ALLAH sayangkan kita, sebab itu ALLAH bagi ujian demi ujian,… itu tanda ALLAH sayang kat kita.. Start saat tu, aku berjanji akan jadi lebih kuat.. padahal aku sangat- sangat lemah dengan ujian yang diberikan,. ALLAH tak akan bagi sesuatu ujian tu kalau kita tak mampu kan?? (senyum buat-buat) yupsss!!!! Dan itulah yang telah aku lakukan.. SENYUM,.. dari dulu sampai sekarang,,,,, even in my heart crying,,,cry,, and cry.... its so miserable,,,, 

Aku exam pukul 2 hari tu, pagi tu, adik aku text cakap ayah excident.. then aku call, adik aku cakap, ayah ok,, tak teruk pun.. ALHAMDULILLAH.. time tu aku tengah study environment science,,, tengah-tengah study aku tertido,, so sleepy.. aku pun tak tahu kenapa.. sampaikan aku bangun balik, mandi then mengadap lagi note2 ringkas yang aku buat… selepas tu, mak sedara aku call, cakap Tanya nak balik kg ke tak… kenapa?? Mak sedara aku cakap ayah dah taka de… YA ALLAH….. aku xsedar bila aku menangis,, aku xdsedar aku dah macam orang tak betul jerit sambil nagis kat mak sedara aku,, aku blur.. sangat-sangat blur,, padahal pukul 2 aku ada paper, memang time tu aku fikir just nak balik… balik,, dan balik,,, aku nak balik!!!!! Tengok ayah,,,,  PA aku dah tahu, dan benarkan aku balik, memang aku nak balik pun, final?? Aku tak kesah,,, bila-bila pun boleh ambik,, tapi ayah???? Dalam kereta on d way nak balik, aku just mintak satu je,, aku nk tengok dan cium wajah ayah.. itu doa aku, tak putus-putus….. dan aku harap kereta yang aku naik tu pecut laju-laju,,, TAPI aku tak sempat!!!!! Adik dengan abang aku dari Melaka pun tak sempat..  duduk jauh-jauh sangat bodoh aku rasa time tu,, tak guna!!!!  Tak guna belajar jauh-jauh….  Kenapa tak boleh tunggu aku kejap???? Hah??? Kenapa?? Aku dah nak sampai,, ayah…. Tiqa xsempat nak tengok wajah ayah,, kubur yang masih merah je tiqa sempat tengok,, ampunkan dosa-dosa tiqa… tiqa banyak dosa dengan ayah,,, tiqa tak tahu yang benda ni akan terjadi,,, tiqa janji akan belajar bersungguh-sunguh,,, tiqa janji,,!!! Tiqa banyak menyusahkan ayah..  maafkan tiqa, tak de disamping ayah saat-saat terakhir ayah, anak-anak yang lain pun,,, just abang sulung ngan akak je sempat.. ayah mesti sedih kan dengan anak-anak ayah, duduk jauh… tiqa janji lepas final tiqa balik, jaga maa.. teman maa.. 

Beberapa hari lepas aku baru bercakap dengan ayah dalam fon, ayah kirimkan  duit suruh aku beli calculator baru.. sebab pecil box aku hilang.. tak kan de orang faham,,,perasaan aku… ayah dah susah payah postkan surat beranak, ambil sijil SPM aku kat sekolah lama aku sebab nak isi UPU,, ayah aku buatkan semua tu untuk aku,,,,




Raya tahun lepas, adalah raya terakhir aku dengan ayah,,  semoga roh ayah dicucuri rahmat.. AL-FATIHAH untuk ayah pada setiap hari,,, tiqa nak ayah tahu, yang tiqa sayangkan ayah…  I should be strongly when anyone call, say and ask that same words and quest.. “ im sorry to hear that your father passed away”.. “ don’t feel too unhappy”  and so on like that,,,

Credit : sedekahkan AL- fatihah  untuk arwah ayah saya bagi yang membaca blog ni..
                : I love ayah….


No comments:

Post a Comment