Sunday 22 July 2018

KEBAIKAN MANJAKANI JAMU PUTIH GEBU

 

Kebekesanan manjakani ini telah lama terbukti terutama dalam merawat keputihan, sakit tekak, ulser dan masalah kulit Kajian telah menunjukkan bahawa manjakani kaya dengan Tannin, Vitamin A & C, Kalsium & Gallic Asid, Fiber, Protein & Karbohidrat. Selain itu, manjakani juga mengandungi unsur yang berkaitan dengan ubat penggerut kulit, anti-kuman & anti radang.
Biji manjakani mengandungi 50-70 % tanin dan 3 % gallic asid. Biji manjakani terbaik dikatakan berasal dari daerah Aleppo Syria.

Manjakani juga mengandungi unsur-unsur astringen, anti microbial dan anti-radang. Kandungan taninnya yang tinggi menyebabkan manjakani digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional terutama untuk penggunaan selepas bersalin bagi mengetatkan rahim dan otot vagina yang mungkin kendur ataupun longgar akibat proses bersalin. Kajian juga membuktikan unsur astringen dalam manjakani dapat membantu mengencangkan otot dinding vagina dan mengembalikan keanjalan.
KEGUNAAN
1.     Awet Muda – Anti oksidan dalam manjakani dapat mengurangkan proses penuaan.
2.     Pencegahan Diabetis – Gallic Acid dapat membantu mencegah diabetis &  asma.
3.     Pencegahan dari kanser serviks dan payu dara
4.     Pencegahan dari bau yang kurang menyenangkan / keputihan (kandungan  estrigent dalam manjakani membantu menyingkirkan jangkitan bakteria, ragi dan fungus yang mendatangkan bau kurang menyenangkan di kawasan intim).
5.     Menyembuhkan tisu vagina (tannins dalam manjakani dapat menegangkan otot faraj dan melawan kehilangan keanjalan kulit selepas kelahiran bayi, proses penuaan dan pertukaran hormone).
6.     Mengurangkan lebihan mukus, membantu menstabilkan hormon, melancarkan darah dan memberi tenaga.
7.     Kecantikan kulit & mencegah jerawat
8.     Kesihatan mata-memperbaiki tahap penglihatan
9.     Rawatan Payudara
-tabiat meminum manjakani dapat mengembalikan keanjalan payu dara.
10. Rawatan tulang & gigi
-kalsium dalam manjakani dapat menguatkan gigi dan tulang
11. Memelihara kebersihan mulut
12. Mencegah dari kulit kering dan berminyak
13. Merawat barah kronik
14. Kaya dengan vitamin
15. Mujarab untuk merawat luka dalaman (selepas bersalin) dan juga untuk luka luaran
Untuk kegunaan luaran buah manjakani boleh diasah pada belakang pasu dan bubuk yang terhasil ditampal pada luka. Asid galik yang terdapat didalamnya juga boleh digunakan untuk merawat kencing manis dan asma, membantu melawaskan pembuangan air besar kerana mengandungi kandungan serat yang tinggi.
Di setengah tempat, bijinya yang telah direbus dan dikeringkan dan dikisar hingga menjadi tepung dan dijadikan bahan untuk memekatkan rebusan dan sup dan juga di campur bersama tepung gandum dan dijadikan roti. Bijinya yang telah dipanggang dan dikisar boleh dijadikan minuman untuk menggantikan kopi.

Rahsia Manjakani
Awet Muda – Antioksida melambatkan proses penuaan sel.
Pencegahan Kencing Manis – Asid galik mengatasi kencing manis dan lelah.
Pencegahan barah payudara dan rahim – Antioksida manjakani mampu mencegah barah buah dada dan barah rahim.
Pencegahan bau yang tidak diingini – Manjakani dikatakan bersifat astringen, berupaya membasmi bakteria dan kuman yang mencetuskan bau kurang enak pada faraj.
Memulih otot dalaman faraj – Tannin pada manjakani khabarnya mampu menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan sekali gus merapatkan bahagian yang longgar atau kendur.
Mengawal lendir dan lelehan faraj – Astringen berupaya menyerap lendir dan lelehan faraj.
Mengecutkan tisu-tisu – Astringen dikatakan berupaya mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.

Menegangkan dan mencantikkan kulit
 – Astringen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.

CARA PENGGUNAANNYA:-
CARA 1
-Asah manjakani dengan air suam bagi mendapatkan airnya dan disapukan di bahagian faraj iaitu bahagian jahitan episotomi bagi merawat wanita selepas bersalin.
CARA 2
-Rebus biji manjakani dan minum airnya, bertujuan merapatkan saluran peranakan kembali
CARA 3
-Boleh juga di blander atau ditumbuk untuk dijadikan serbuk serta mudah untuk penggunaannya..
MASA/WAKTU KEGUNAAN
Seeloknya selepas mandi serta selepas menukarkan tuala wanita



No comments:

Post a Comment